رله بی متال
دانلود جدیدترین موزیک ها
اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



موضوعات
لینک دوستان
نویسندگان
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 455
:: کل نظرات : 1

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 4

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 318
:: باردید دیروز : 258
:: بازدید هفته : 3801
:: بازدید ماه : 8313
:: بازدید سال : 46165
:: بازدید کلی : 1672065
رله بی متال

رله بی متال حرارتی (غیر فلزی) برای محافظت از موتورهای الکتریکی در برابر اضافه بار استفاده می شود. اساس کار این رله ها بر اساس اختلاف ضریب انبساط طولی دو فلز است.
در اثر عبور جریان از دو فلز، دو فلز گرم شده و طول آنها افزایش می یابد. از آنجایی که ضریب انبساط طولی یکی از فلزات بیشتر از دیگری است. دو فلز با هم به سمت فلزی که ضریب انبساط طولی کمتری دارد خم می شوند. در نتیجه مسیر جریان کنتاکت باز شده و مدار قطع می شود.


انواع رله چیست؟
می توان تشخیص داد که رله ها وسایلی هستند که برای محافظت از ماشین ها و مدارهای الکتریکی در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار استفاده می شوند. رله ها انواع مختلفی دارند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رله حرارتی (غیر فلزی)
رله مغناطیسی
رله کنترل فاز
رله کنترل بار
رله های حفاظت از نشت زمین (رله خطای زمین)
رله های زمان (تایمر) و انواع آنها
در بخش های بعدی به رله غیر فلزی خواهیم پرداخت. با برنامه برق همراه باشید.

رله اضافه بار حرارتی:
قبل از بررسی رله بدون فلز، بهتر است ابتدا رله اضافه بار حرارتی را توضیح دهیم.لازم به ذکر است که رله اضافه بار حرارتی یک وسیله یا تجهیزات حفاظتی بسیار مهم در نظر گرفته می شود که معمولاً برای قطع جریان برق در هنگام عبور جریان بیش از حد از موتور استفاده می شود. برای رسیدن به این هدف، این رله ها "به طور معمول بسته" یا NC هستند. هنگامی که جریان زیادی تشخیص داده می شود یا از مدار موتور عبور می کند، این رله ها به دلیل افزایش دمای موتور باز می شوند.

یک نکته بسیار مهم و ضروری که باید بدانید این است که رله های اضافه بار حرارتی در ساخت و استفاده از آنها مربوط به قطع کننده های مدار می باشد. با این حال، اگر اضافه بار حتی به صورت لحظه ای رخ دهد، بیشتر کلیدهای مدار مدار مورد نظر را قطع می کنند. می توان تشخیص داد که کلیدهای مدار مطابق با ویژگی های گرمایشی موتور طراحی و ساخته می شوند تا در صورت نیاز بتوانند به درستی کار کنند. رله های اضافه بار حرارتی به دو نوع اصلی تقسیم می شوند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

رله حرارتی غیر فلزی (دو فلزی)
رله ذوب لحیم کاری
در واقع رله حرارتی یا رله غیرفلزی وظیفه خود را بر اساس ویژگی های الکتروترمال در یک نوار دو فلزی انجام می دهد.این رله در مدار به گونه ای استفاده می شود که جریان موتور از قطب های آن عبور می کند. علاوه بر این، نوار دو فلزی تحت تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم جریان گرم می شود و هنگامی که جریان از مقدار تنظیم شده بیشتر یا بالاتر می رود، این نوارها خم می شوند. در زیر به تعریف بسیار جامعی از رله بدون فلز پرداخته ایم. با ما بمان.

کار بدون فلز
رله های حرارتی دارای سه تیغه نصب شده اند که سیم حامل جریان در چندین حلقه پیچیده شده است. در نتیجه عبور جریان شارژ اضافی، سیم ها گرم می شوند، گرما به غیر فلز منتقل می شود و تیغه خم می شود. حرکت هر یک از فلزات یک اهرم فشار است. و با حرکت دادن اهرم یک میکروسوئیچ که کنتاکت تبدیل باز و بسته دارد حالت خود را تغییر داده و مدار کنترل را قطع می کند. برای افزایش سرعت کار بی متال و جلوگیری از جرقه و سوختگی مفصل از آهن ربا در قسمت های بالایی و پایینی تیغه دو فلزی استفاده می شود که نیروی مغناطیسی آنها به بستن سریع مفصل کمک می کند.

رله های اضافه بار (دو فلزی) قابل تنظیم هستند و می توان آنها را طوری تنظیم کرد که جریان هایی بین 1.05 تا 10 برابر جریان نامی موتور قطع کند.یک رله دو فلزی سه فاز به طور معمول دارای سه پل برق و دو کنتاکت کنترل است (یک کنتاکت باز برای اتصال به سیستم هشدار و یک کنتاکت بسته برای قرار گرفتن در مسیر برق کنتاکتور).
کنتاکت های NC معمولی بسته با اعداد 95-96 و معمولاً کنتاکت های NO باز با اعداد 97-98 مشخص می شوند.
برخی از رله های دو فلزی دارای دو حالت دستی و اتوماتیک هستند که در حالت دستی در صورت کارکرد رله باید به حالت اول برگردد اما در حالت اتوماتیک بازگشت به حالت اول پس از RESET دستی و فشار دادن دکمه به صورت خودکار انجام می شود.

اتصال بار تک فاز به بی متال سه فاز

هنگام استفاده از بی متال سه فاز برای مصرف کننده تک فاز، بریکر یکی از فازها باید به صورت سری به قطع کننده فاز دیگر متصل شود و از کنتاکت باقی مانده برای اتصال نول به مصرف کننده استفاده شود.


قسمت های مختلف رله حرارتی عبارتند از:

چاقو برای اتصال کنتاکتور
پایانه های اتصال به کابل موتور، ترمینال مشترک مدار فرمان
پیچ تنظیم جریان
باز و بسته شدن پایانه های مدار فرمان
پیچ تغییر حالت
دکمه وضعیت بازگشت

تست غیر فلزی

حالت سرد: در این روش دو برابر جریان نامی بی متال تزریق شده و زمان کار رله بی متال ثبت می شود.2- حالت HOT: از آنجایی که این تست بعد از تست حالت سرد و پس از فعال شدن رله انجام می شود به آن تست گرم می گویند. در این روش جریانی معادل شش برابر جریان نامی تزریق می شود و زمان کار رله بدون فلز است

اشاره شده است.
3- حالت دو فاز: در این روش یکی از فازهای مدار فوق قطع می شود و مدار با دو فاز بسته می شود. و زمان کارکرد رله را ثبت می کنند.
مقادیر به دست آمده با نمودار دو فلزی مقایسه می شود.



تعداد بازدید از این مطلب: 137
برچسب‌ها: رله بی متال ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : مهدی
تاریخ : شنبه 31 تير 1402
نظرات
مطالب مرتبط با این پست

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








درباره ما
بین موزیک دانلود آهنگ جدید به هيچ ارگــان و گـروهي وابسته نبـوده و صرفــا بمنظور بهبود روند موسيقي کشور و ارائه خدمات فرهنگي هنـري به ايرانيان عزيز مشغول فعاليت مي باشد.
منو اصلی
پیوندهای روزانه
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید